Els vaig a comptar una
història ferroviària. Bueno, la història d’una dona ferroviària. L’aventura
ferroviària de Josefa. La mare de Josefa va treballar alguns anys com a encarregada
de baixador en la línia Carcaixent-Dénia però per motius de salud va canviar a
la categoría de Guardabarrera. A principis dels anys 50 molts passos a nivell
els cobrien dones. Sobretot els que estaven en nuclis urbans o prop d’ells. Els
més allunyats de poblacions el regentaven hòmens menys excepcions. Abans els
passos a nivell no tenien barreres. Calia passar de banda a banda del camí una
cadena que portava pentjant unes chapes metàl-liques redones i roges. Era una
tasca aparentment senzilla però amb molta responsabilitat.
Quan Josefa va tindre
edad de treballar, la primera cosa que va fer va ser donar-li els descansos a
sa mare en el pas a nivell. Després a més dels descansos donava les vacacions
però no sols a sa mare sinó també a altres guardabarreres de passos
col-laterals al seu. A poc a poc va anar adquirint experiencia i al jubilar-se
la seua mare, va heredar el pas a nivell. Sí,ho he dit bé,es va quedar a carrec
del pas i de la “Casilla”. La “Casilla” eren quatre parets amb teulada. Per
dir-ho d’una altra forma, la residència de l’encarregat del pas a nivell. Una
casa freda a l’hivern i calorosa a l’estiu, sense electricitat ni aigua corrent
i amb una cuina de llenya. En aquella època tot un luxe.Ací va començar la vida
ferroviària de Josefa, Guardabarreres de la línia Carcaixent-Dénia.
Van passar els anys, es
va casar i va tindre familia. Llavors les dones havien de fer tot el treball
relacionat amb la casa i el xiquets, sense molta ajuda ni amb les comoditats
actuals. Josefa, per al treball ferroviari tenia un poc d’ajuda. Tenia a Polo, un
gosset que sentia el tren abans que ningú i avisaba amb els seus lladrucs. Després
va ser Juan Pous, Cap d’estació de Xeraco que per als trens de mercaderies i no numerats, li avisaba pel
costat que venia el tren mentres ella corria cap al pas a nivell.
Ja amb tres fills un dia
normal era més o menys així:
Alçar-se a les sis. El
primer tren a les sis i mitja. Després comprar el pa. Preparar esmorzars i
dinars per emportar perqué el marit i el fill major passaven fora tot el dia. A
les nou menys quart arribava el mercaderies que creuava amb el correu en Dénia.
El fill xicotet es quedava sol en casa però amb la clau en el pany per si el
mercaderies es retardava i alguna veïna tènia que entrar si sentia la criatura
plorar. Tornava a casa per a acabar
alguna tasca. A les deu i mitja era el pròxim tren i a les onze l’automotor. Un
respir fins a les dotze i vint i fins a l’una. En els buits que tenia preparava
dinar, llavava i tot això que feien les ames de casa llavors. Ara tènia un
descanset per a dinar fins a les tres i tres i
mitja no arribaven els següents trens. Hi havia un mercaderies cap a
Dénia que despres tornava a Carcaixent però no tènia hora, havia d’estar atenta
al tren o a l’avís de Juan Pous ja no tènia a Polo. Finalment el correu a les
huit i a les nou l’ultime tren que no significava el fi del treball fins a
l’endema almenys en casa.
Este era un dia normal
encara que podia variar prou amb trens especials i retards sobretot dels
mercaderies. Estos eren els que més carreres provocaven cap a pas a nivell.
Als pocs anys li van
avisar que tancarien la linia per a convertir-se en RENFE línia de
València-Gandia. Als agents afectats els van donar opcions sobretot la de
traslladar-se a la part de Benidorm que encara era FEVE. Juan Pous va ser un de
què es van anar i al final va acabar jubilant-se en FGV. Josefa no es va voler
embarcar en noves aventures ferroviàries a causa de la càrrega domestica i
familiar que tenia. Va abandonar. Va cometre un error. Mai el sabra.
He volgut comptar la
història de Josefa per a recordar a totes aquelles dones, les que van abandonar
i les que no, pel tremend sacrifici diari que havia de suposar treballar en el
ferrocarril de llavors, portar totes les tasques de la llar sense ajuda, sense
cap tipus d’electrodomèstic i a més d’aixo ser mares. Com Josefa. Com ma mare.
No hay comentarios:
Publicar un comentario